דאצי'ה הציגה ב-2021 את ג'וגר – דגם חדש לגמרי של מיניוואן לשבעה שיכול לשמש גם כרכב מסחרי. ג'וגר החליף, כך דאצ'יה מוסרים, לא רק את המיניוואן לודג'י אלא גם את גרסת הסטיישן של לוגאן (MCV) וגם את המסחרית דוקר. 

הדגם החדש זול באופן משמעותי ביותר מכל דגם אחר לשבעה מקומות, דבר שנעשה בולט במיוחד על רקע היעלמותם של מיניוואנים עממיים חדשים.  

הקשר, פרטים
השינוי המשמעותי ביותר בדגם החדש הוא הטמעת הפלטפורמה B-CMF המודולרית של ברית רנו-ניסאן-מיצובישי המשרתת דגמים שונים בקטגוריית הסופרמיני (קליאו) ורכבי הפנאי הקטנים (קפצ'ור). פלטפורמה זו מחליפה את B0 ששירתה את לודג'י (מ-2012) ומקורה עוד ב-2004. הפלטפורמה העכשווית נמצאת גם בבסיס לוגאן החדשה שאינה מיובאת לכאן.

דאצ'יה ג'וגר - מבחן דרכים (1.0 ל', ידני)
צילום: אלי שאולי

בסיס הגלגלים, 289.7 ס"מ, גדול מאוד, והאורך 455 ס"מ אינו חסר. ממד הרוחב, כמו בסופרמיני, אינו גדול והוא 178 ס"מ. הגובה מכובד, 163 ס"מ, ויצוין מרווח גחון נאה מאוד של 20 ס"מ. כאשר כל המושבים בשימוש, נפח ההטענה הוא 212 ליטרים, וזה גדל ל-631 ליטרים עם קיפול השורה השלישית ומגיע ל-2017 ליטר כאשר גם השנייה מקופלת, וזה כבר נפח מסחרי ראוי.

המנוע בשירות הוא טורבו-בנזין 1.0 ליטר המייצר 110 כ"ס והתיבה ידנית.

דאצ'יה ג'וגר מוצע בשלוש רמות גימור. במפרט של 'אסנשיאל', שמחירה 105,000 שקלים, תאורת לד ומולטימדיה עם צג "8; ב'קומפורט' שעולה 115,000 שקלים, פריטי עיצוב אופנתיים בחוץ וגימור מהודר יותר בפנים, מראות צד שתפעולן חשמלי ובית המראה בצבע המרכב, בקרת אקלים ומצלמה.
ל'קומפורט פלוס', שעולה 120,000 שקלים – והיא זו שקיבלנו למבחן – גם חישוקי "16 ומפתח חכם.
דאצ'יה ג'וגר - מבחן דרכים (1.0 ל', ידני)
צילום: אלי שאולי

מפרט הבטיחות דל; בכל רמות הגימור בלימה אוטונומית וב'קומפורט פלוס' גם ניטור שטחים מתים. ג'וגר, לכן, חייב במערכת התרעה בהתקנה מקומית. 

עיצוב, נראות
בניגוד ללודג'י עיצוב הג'וגר, בייחוד ברמות הגימור המהודרות, קרוב יותר לזה של דגמי פנאי ולמרווח הגחון הנ"ל נוספו גם פריטי איפור מתבקשים. עם זאת ג'וגר מעוצב קרוב יותר למיניוואן קומפקטי, בגלל הצללית המוארכת והאחוריים המעוגלים הדומים לכאלה שבסטיישן. בכל אופן, לדגם החדש הופעה עדכנית בהרבה ממה שהכרנו בדגמים אחרים של דאצ'יה, והביטוי הבולט לכך הוא בחזית.

פנים הרכב
סביבת הנהג משופרת בהרבה ממה שהכרנו בדגמים קודמים של דאצ'יה. עיצובה בסיסי ושמרני, אך היא נעימה למראה בזכות דיפון בד רך המגיע גם לדלתות. משטחי הפלסטיק פשוטים אך אלה אינם מפריעים.

דאצ'יה ג'וגר - מבחן דרכים (1.0 ל', ידני)
צילום: יצרן

בג'וגר בקרת אקלים, אך זו אינה מפוצלת, אין פתחי מיזוג מאחור ואלה שמלפנים מיושנים למראה ובעיקר לא נוחים לכיוון. צג המולטימדיה קל לתפעול, למרות שמיקום חלק מהפקדים סביבו לקיצור-דרך אקראי וכיוון עצמת השמע אינו נוח.  

מושב הנהג הנאה רך מדי, במסעד הגב אין אפשרות להקשחת חלקו התחתון ובנסיעה ארוכה הוא ממש לא נוח, גם בגלל זווית הבסיס שלו. תנוחת הנהיגה אינה גבוהה, ואינה יוצרת את התחושה המתקבלת ברכבי פנאי.

לפי הרומנים הג'וקר בג'וגר כולל לא רק שבעה מושבים אלא גם מרחב נרחב. כדי לבחון טענה זה, הושבנו את אנשי מחלקת הייעוץ של אוטו – שישה בחורים שמידתם אינה קטנה. כולם היו מרוצים מהמרחב בכלל, ובייחוד הפתיעה השורה השלישית שלרוב מתאימה רק לילדים.

דאצ'יה ג'וגר - מבחן דרכים (1.0 ל', ידני)
צילום: אלי שאולי

הישיבה שם נעימה ומאפשרת תנוחה זקופה. עם זאת, החזרת השורה המרכזית למקומה מרתיעה באגרסיביות בה היא פוגעת ברצפה וגורמת לחשש שכפות הרגלים ייפגעו. גם בשורה המרכזית מספיק מקום, אך בה מורגש שהרכב, המבוסס כאמור על רצפה של סופרמיני, מעט צר.

למושבים אין אפשרויות הפיצול והכיוון שאפיינו מיניוואנים קומפקטיים, גם לא הידיות והתופסנים המעודנים. מצד שני, יושבי השורה השנייה אינם צריכים להתחשב בשלישית. חסרון פתחי המיזוג מאחור עלול להפריע בייחוד בימי קיץ לוהטים ו/או בתפוסה מלאה.

קיפול המושבים האחוריים פשוט לביצוע וכך גם המנגנון, ועם קיפולם לא נוצר משטח טעינה שטוח כמו בדגמים אחרים. נפח תא המטען כאשר כל המושבים בשימוש אינו גדול (212 ל'), גדול מאוד עם קיפול השורה האחרונה (631 ל').

דאצ'יה ג'וגר - מבחן דרכים (1.0 ל', ידני)
צילום: יצרן

מנוע, ביצועים
מנוע הטורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים מייצר 110 כ"ס ו-20.4 קג"מ ב-2900 סל"ד גבוהים יחסית, ולתיבה הידנית 6 הילוכים. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 11.2 שניות והמהירות המרבית 183 קמ"ש.

איך מסתדר רכב כה גדול עם מנוע קטן? במפתיע, די בסדר. הג'וג'ר לא התקשה כשהיינו עמוסים – אבל תחת עומס חייב הורדת הילוכים כדי להביא את המנוע לסל"ד גבוה מהרגיל למיצוי כל ההספק כדי לפתח דחף. צריך לעבוד עם בורר ההילוכים באופן קבוע – וזה בולט גם בעיר, גם בכביש המהיר שם הרכב יתקשה לצבור מהירות בהילוך גבוה, וכמובן בעליות ו/או בעקיפות.
דאצ'יה ג'וגר - מבחן דרכים (1.0 ל', ידני)
צילום: אלי שאולי

ביציאה מהמקום צריך ללחוץ על המצערת כדי להביא את המנוע מעל 2000 סל"ד, תחום בו הוא מייצר כוח ואינו "נחנק"; בזינוק איטי זה לא תמיד פשוט כי המצערת אינה מדויקת ועלולה לגרום לרכב לנוע קדימה/אחורה בזחילה. כעולה מהסל"ד בו מושג שיא המומנט, עד 3000 סל"ד המנוע מעט רדום, אבל אם שומרים אותו בתחום גבוה יותר, ניתן להשיג קצב נאות.

צריכת הדלק נאה: בתוואי המבחן 12.6 ק"מ/ל', בשיוט ניוח הגיעה ל-16.7 ק"מ/ל'.

נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה בעיר בינונית ושברים ושיבושים מורגשים למדי. שיכוך פעולת הבולמים אינו מוצלח, ונדנוד משני מורגש לאחר שהרכב פגש במהמורה. לכך מתווספים רעשי פעולה של הבולמים כאשר הרכב מתמודד עם בעיות אלה. מנגד, כאשר הרכב עמוס, נוחות הנסיעה טובה יותר הודות לריסון משופר של פעולת הבולמים. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה יותר, אך רעשי הרוח והכביש בולטים. 

בנסיעה בשבילים ג'וגר מעט קופצני אבל לא באופן מוגזם, והוא מפגין חוסן מבני. כאמור, תנוחת הנהיגה אינה גבוהה וזו אינה מקנה את הביטחון שמעניק רכב פנאי בנהיגה כזו. הקושי לזחול ולצאת בעדינות מהמקום מודגש בשבילים.

דאצ'יה ג'וגר - מבחן דרכים (1.0 ל', ידני)
צילום: אלי שאולי

היכולת הדינמית טובה ביחס למוכר מדגמי דאצ'יה הקודמים, מאפשרת לצלוח פניות במהירות מפתיעה ביחס. בעומס מורגשות זוויות גלגול, אך אלה אינן מפריעות לשמירה על קצב ראוי גם בעיקולים. ההגה איטי ביחס, והרכב אינו פונה באופן מיידי, אבל כושר התמרון סביר בהינתן האורך, עם קוטר סיבוב של 11.7 מטרים. יכולת הבלימה טובה.

מחיר, תמורה
הג'וגר, סנונית ראשונה אצלנו של דאצ'יה החדשה, מפתיע. הוא אינו מהודר, מפנק או מעודן – אבל הוא נראה נכון, מבצע את מטלות הנהיגה בסדר, ובעיקר: מציע מקום לשבעה ועושה זאת כאשר צמוד לו תג מחיר שנראה דמיוני, 120,000 שקלים ברמת הגימור הגבוהה ביותר.

יש פיל גדול בחנייה: הבטיחות. דאצ'יה התקינה סוף סוף בלימה אוטונומית, אך לא מערכות נוספות, מה שמחייב מערכת התרעה בהתקנה מקומית. ובעיקר: יש לה רק כוכב בטיחות אחד במבחן הבטיחות של יורו NCAP, וציונים בינוניים בהגנה על מבוגרים ועל ילדים.

עם זאת, ולמרות עניין הבטיחות, דאצ'יה ג'וגר מציע תמורה בהחלט טובה לרכב מסוגו: מיניוואן לשבעה, החל ב-105,000 שקלים.